Optymalizacja frontendu
Czy Twoja strona frustruje użytkowników? O FrustrationIndex słów kilka.
W optymalizacji frontendu kluczową sprawą to mierzenie wszelkiej maści metryk na stronie WWW - od TTFB, po LCP, Time to interactive, SpeedIndex itd. Po analizie czasów możemy przejść do planu ich optymalizacji i wdrażania go. Przyjęło się, że im szybszy dany czas, tym lepiej - czyli im szybciej pojawia się np. tytuł strony w przeglądarce - tym lepiej, im sprawniej pojawi się kluczowy element „above the bold” - tym lepiej, im szybciej strona jest interaktywna - tym lepiej.
To nieprawda! Nie zawsze!
Dokonując audytu wydajności naszej strony, możemy np. zauważyć, że metryka First Contentful Paint wskazuje na długi czas renderowania elementu na stronie. Zazwyczaj ochoczo zabieramy się do usprawnienia tego czasu. Jednak usprawniając tę metrykę, a nie patrząc na następną, kluczową z punktu widzenia postrzegalnej wydajności, możemy tak naprawdę NEGATYWNIE wpłynąć na postrzeganie strony (a tym samym na np. decyzje zakupowe, co już bezpośrednio przekłada się na biznes).
Czy Twoja strona frustruje użytkowników?
Nie wiem czy wiesz, ale istnieje coś takiego jak FrustrationIndex, który mierzy czas pomiędzy danymi metrykami, a który wpływa bezpośrednio na naszą POSTRZEGALNĄ wydajność/szybkość strony WWW.
Cztery, MEGA ważne czynniki dla użytkownika końcowego podczas ładowania strony, a które jednocześnie są kluczowe dla FrustrationIndex:
- Jak szybko pojawia się tytuł strony w przeglądarce tuż po wpisania adresu w przeglądarce / kliknięciu z wyników wyszukiwania w wyszukiwarce (Time to First Byte)
- Jak szybko pojawia się pierwszy content na stronie w przestrzeni „above the bold” (First Contentful Paint)
- Jak szybko strona pokazuje content (SpeedIndex, LCP)
- Jak szybko strona przedstawia się na w pełni gotową/załadowaną (Time to Interactive)
Jeżeli więc np. zauważysz, że metryka First Contentful Paint wymaga skupienia i usprawnisz czas, który na nią oddziałowuje, a kolejna metryka - SpeedIndex - pozostanie bez zmian (czyli luka w czasie między jedną metryką, a drugą będzie tym samym dłuższa), to spowodujesz, że użytkownik będzie bardziej sfrustrowany.
Zastanów się: mamy stronę XYZ i jeśli w pierwszym przypadku załaduje Ci się na niej dany element po 2 sekundzie, a drugi po 4s, a w drugim przypadku ten pierwszy element załaduje się po 0.1s, a drugi po 4s., to który przypadek Twoim zdaniem będzie przez Ciebie lepiej postrzegalny i nie spowoduje u Ciebie frustracji?
Jak sprawdzić, czy Twoja strona frustruje użytkowników?
- Wykonaj audyt strony za pośrednictwem https://webpagetest.org/ i poczekaj aż zostaniesz przekierowany na stronę z rezultatami.
- Skopiuj link WebPageTest z wynikami i wklej go tutaj: https://www.frustrationindex.com/
Strona FrustrationIndex pokaże Ci dodatkowe czasy pomiędzy danymi metrykami z WebPageTest, a tym samym przedstawi Ci odpowiedź, czy Twoja strona frustruje użytkowników końcowych - a jeśli tak, to kiedy dokładnie.
Wg tego kalkulatora, strona Web Dev Insider nie frustruje - potwierdzisz? :)
Tutaj sprawdzisz wyniki FrustrationIndex strony Web Dev Insder
FrustrationIndex to jeden z pomysłów na sposób poprawiania wydajności stron WWW. Nie oznacza to, że powinieneś skupić się teraz tylko na tym - pamiętaj, że web performance to rozległy temat z wieloma zmiennymi, które rzadko kiedy znaczą to samo w każdym przypadku, dla każdej strony, dla każdego biznesu. Zachęcam jednak do zapoznania się z kalkulatorem FrustrationIndex - jest to ciekawe spojrzenie na temat wydajności frontendu pod innym kątem.